Vrlo često kada se ljudima pomene tema ciljevi, ljudi odreaguju sa nekom težinom i mukom u stomaku. Šta sada još i to! Razmišljajući o svom prethodnom iskustvu i ljudima koje sam upoznala i sa kojima sa pričala o ciljevima, shvatila sam da prvi problem koji se javlja je što ljudi postavljaju sebi ciljeve koje ustvari ne žele.
Da vidimo šta je ono što se ne želi?
Najčešće se ne želi preći put koji potrebno da bi se došlo do cilja. Za ostvarenje bilo kog cilja potrebna je samodisciplina, odlaganje trenutnog zadovoljstva zarad budućeg. Potrebno je ući u oblasti koje se nedovoljno poznaju, potrebno je rizikovati, uložiti dodatni napor, razmišljati – čitaj domisliti drugačije rešenje trenutne faze kroz koju se prolazi, potrebno je uložiti mnogo rada i odricanja.
Vrlo često se sam cilj zaista ne želi. Već se isti posmatra kao nešto što je poželjno, potrebno. Cilj se posmatra kao sredstvo koje će premosti jaz između trenutnog stanja u kvazi željeno stanje.
Ciljevi su se kroz odrastanje i razvoj uglavnom neselektivno prihvatali od različitih autoriteta, prvo od najužeg okruženja – roditelja, babe i dede, ključnih figura u okviru rodbine, zatim od vršnjačke grupe – u zabavištu, školi, fakultetu, zatim u poslovnom okruženju i od životnog partnera. Vrlo često čovek da bi zadržao prijateljske odnose nesvesno je prihvatao različite obrasce ponašanja, jer je socijalno biće i potrebna mu je pažnja. Setite se još od vremena kada su krenuli prvi izlasci u grad, da je u svakom društvo bilo par ljudi koji su nametali i dinamiku izlazaka kao i samo mesto, većina se prilagođavala a da baš to zaista nisu želeli. Ali nisu imali način da u tom trenutku kažu ne, nije im se ostajalo kod kuće, ili nisu imali drugo društvo kao zamenu, ili nisu voleli biti sami. To je upravo ta polovičnost o kojoj pričam. Ne želim to što mi je na dohvat ruke, ali šta ću drugo. Ne znam kako da kažem ne onome što me ne ispunjava, ne raduje, onome što ustvari ne želim, a vrlo često ni ne razmišljam o svemu tome. I onda dođe odraslo doba i treba postaviti cilj, i na samu pomisao čoveku pripadne muka 🙂
Zato je prva i osnovna stvar postaviti cilj koji želite. Cilj koji stvarno, iskreno želite.
Kada pomislite na njega ozari vas sunce, momentalno se mobilišu unutrašnje snage i spremni ste za akciju. Nema potrebe da čovek kalkuliše sam sa sobom, na taj način će samo biti nesrećan.
U redu šta vi vrednujete?
Potrebno je napraviti izbor.
I sada razmislite o cilju prvo sa aspekta: Šta je ono što ja zaista želim? Šta me inspiriše? Šta probudi svaki delić mog sopstvenog bića? Oko čega potpuno zatreperim na samu pomisao da je to deo mog života? Ne razmišjajte u ovoj fazi, da li je to moguće ili nemoguće, već šta zaista želite?
Razmislite kroz retrospektivu, o ključnim odlukama koje ste doneli u svom sopstvenom životu i ciljevima koje ste ostvarili.
Sada napravite spisak i pored stavite oznaku – da ovo sam zaista želeo/la.
Izbrojte koliko ste do sada doneli odluka koje ste stvarno želeli.
Sagledajte iz ove trenutne perspektive šta su vam ciljevi koje ste želeli zaista doneli.
Šta su ostvareni ciljevi koje ste polovično želeli šta su vam doneli.
I sada odgovorite sebi na ključno pitanje: Čiji je ovo život?
U redu, kada dođete do toga da je vaš, tada razmislite i odgovorite sebi potpuno iskreno na pitanje:
Šta zaista ja želim?
Šta god da je to. To ste vi i to je vaš život. I zapamtite rešenje uvek postoji ako se traži.
Vidimo se uskoro i ne brinite ničija slika nije sjajna, samo ako to sebi prizna. I sada iz ove perspektive mnoge stvari čovek ne bi uradio. Ali nije znao, ili se nadao da će biti drugačije i to je u redu. To se zove razvoj, sazrevanje, osvešćenje. Problem jedino nastaje u momentu kada čovek zna šta želi i ništa ne radi po tom pitanju. A mi ćemo raditi po tom pitanju promišljeno i sistematično i uskoro stiže novi post. Bavićemo se ciljevima dok ih ne savladamo.
Kako bi inače drugačije 😉
Držite se i saznajte šta zaista želite. To morate uraditi sami.
mario 19.03.2011. @ 10:17
Da puno istine,ali sam slabo slusao o njoj jer se ne prica na tu temu,mnogi ni ne vide dalje od nosa. Svi je negde imaju u glavi ,ali DRUSTVENO PODOBAN uvek je pobedjivalo!!! Gde sam tu ja???
Sandra 19.03.2011. @ 10:29
Da problem mediokriteta. I kako sačuvati sopstveni integritet, ukoliko se ne slažeš sa većinom društveno prihvatljivih stavova i vrednosti? Kada razmišljam na tu temu uvek se setim mog profesora sa fakulteta koji nam je rekao – Deco ono što je uobičajeno ponašanje ne znači da je i normalno 🙂 Koja istina.
Gde si u svemu ti? Prva stvar naš integritet nije na prodaju i čovek ima puno pravo da kaže da i ne. I da živi u skladu sa tim. A gde će te to dovesti? Upravo tamo gde ustvari i želiš da stigneš. Polovičnost o kojoj sam pričala, i pristajanje na nju samo čoveka udaljava od sebe samog i života koji želi da živi. Sa sopstvenim vrednostima se ne prave kompromisi, jer oni rađaju tugu i nezadovoljstvo. Zato drži se svojih vrednosti i bori se za njih. I biće, ne brini.
mario 19.03.2011. @ 10:56
[10:20:17] Sandra Prvulovic: [9:39] mario lulic:
Pročitah ja tekst na stranici About,imam komentar!!! Trebalo bi knjigu ovoga tipa da napišes,a ne blogove. (blogovi su ok,ali knjiga,na jednom mestu sve sto si htela reći) Puno ima u tebi o ljudima i kako doći do cilja,tj mozes da dovedes ljude do stanja da žele videti put… 🙂 evo meni jesi mario lulic, Today 9:39
Sandra 19.03.2011. @ 11:07
Mario hvala za sugestiju. U redu mi je to sa knjigom, ali blog mi se mnogo više sviđa, zato što je interaktivan i što sa svima vama imam trenutni dijalog i mogu da vas pratim i podržavam kroz vreme. Možda posle par godina da se objave najzanimljiviji i najposećeniji postovi, kao i lična iskustva u razvoju ljudi koji su pratili i primenjivali ideje i savete iz blogova i komentara ljudi koji su učestvovali.
Danijela 19.03.2011. @ 12:40
Da, zaista je tako,niko Vas ne pita sta je ono sto Vi zaista zelite. Od rodjenja, zapravo, Vi ne birate u kom gradu ce te se roditi, kao i u kakvoj porodici ce te odrastati. Sa tim u vezi automatski ne birate sistem vrednosti koji ce te usvojiti, bar dok ste jos dete. Kada odrastete, jako je vazna podloga na kojoj ste ucili, odnosno osnova koju ste dobili od drugih. Ukoliko ste dovoljno jaki i iskreni prema sebi mozete biti srecni i pronaci odgovor na pitanje sta je ono sto ja zapravo zelim a da je drugacije od svega onog sto su Vas drugi ucili. Za to je slozicu se, neophodno da budete istrajni i svakako iskreni prema sebi. Zar je vaznije udovoljiti drugima a izgubiti sebe, ili ce se zrtvovati sebe zarad tudjih ciljeva i ostavrenja? Razmislite, zivot koji imate je dar a ne breme koje treba da nosite!
Sandra 19.03.2011. @ 12:44
Ne dopusti da život živi tebe, živi ti njega. Na to si mislila?
Danijela 19.03.2011. @ 12:50
Da, odvojiti se od onoga kako bi trebalo jer je drustveno prihvatljivo i ziveti ono sto je ispravno i dobro i donosi razvoj licnosti, a automatski doprinosi i ljudima oko nas. Ono sto jesmo odzvanja i u tudjim zivotima, pa cak i kada toga nismo ni svesni.
Marija 21.03.2011. @ 09:08
Super post, mene je prodrmao i naterao na razmisljanje. Mislim da je generalno problem u okruzenju i vremenu u kome zivimo. Sve ove tuzne godine iza nas uticale su da postanemo ravnodusni, melanholicni i razocarani u celu strukturu, poredak i u sve ono sto ih okruzuje. Mnogim obrazovanim ljudima je jedina zelja da nadju bilo kakvo zaposlenje, a o visim ciljevima i zadovoljstvima i ne razmisljaju. Tuzno, ali istinito. Divim ti se sto pokusavas da tocak kolotecine i ucmalosti, ponovo pokrenes. Hvala ti…
Sandra 21.03.2011. @ 09:18
Marija razumem o čemu pričaš. To u čemu živimo je naša stvarnost ali ne i krajnja odrednica. Moguće je mnogo uraditi ukoliko čovek prihavati osnovne determinante kao datost i preuzme aktivnu ulogu i razmisli – u redu šta u ovom okruženju i uslovima moga ja samostalno da uradim? I šta želim od svog života? Nema na čemu da mi zahvaljuješ 🙂
Nescha 21.03.2011. @ 10:15
Volim postove koji me pokrenu da promenim stvari i daju neki pozitivan pogled, kao što je ovaj, Sandra. Imam svoju listu želja i planova od pre nekoliko godina, ali je došlo vreme za njenu reviziju kao i za kreiranje nove kratkoročne. Velike promene u životu su pravo vreme za iskorak…
Marko 21.03.2011. @ 10:26
Odličan post! Pogađa pravo u suštinu i tera na razmišljanje i re-evaluaciju, a to je ono što nam je često potrebno, a što zaboravljamo. Obično pričamo o donošenju odluka i koliko je to teško, posebno danas sa svim izborima koji nam se nude, a postavljanje ciljeva je to što nam omogućava da tu odluku donesemo. Bez cilja nema ni odluke, a zato je bitno kakav je cilj – onaj zbog kog „ozari vas sunce, momentalno se mobilišu unutrašnje snage i spremni ste za akciju“ ili cilj do kog smo došli na drugi način. Zato su nam i odluke takve.
Jedva čekam nastavak, mislim da ovaj blog postaje vrlo, vrlo interesantan.
Sandra 21.03.2011. @ 10:26
Tako je Nenade, samo napred. U sledećim postovima ćemo se baviti know how metodologijom, ili drugim rečima rečeno, kako se ciljevi ostvaruju. Drago mi je što te je post motivisao ka promeni, koja je i jedina konstanta u životu.
Sandra 21.03.2011. @ 10:32
Marko, baš si lepo povezao važnost između kvaliteta postavljenog cilja i kvaliteta donešene odluke. U pravu si, kakav je cilj – u kojoj meri nas inspiriše, u kojoj meri je cilj zaista odraz naših vrednosti i naših želja takve su i odluke koje se donose.
Dragana Tomic 21.03.2011. @ 19:31
Sandra, odlicna tema kao i komentari. Knjiga je dobra ideja, kao i ovaj blog. Cekajuci knjigu, imali bi mozda izgovor da ne cinimo puno toga po pitanju onoga sto stvarno i istinski zelimo…. ovako… ne mozemo puno da se izgovaramo, zar ne 😉 Hvala na divnom postu!
Valentina 23.03.2011. @ 21:06
Ovo je odlicna tema za blog post. Dosta ljudi prolazi kroz zivot ne znajuci sta istinski zele, i zbog toga ne nadju zadovoljstvo. Slazem se sa misljenjem da „prvi problem koji se javlja je što ljudi postavljaju sebi ciljeve koje ustvari ne žele.“
Silvana 27.03.2011. @ 21:59
Postavljeni cilj koji nas ispunjava je nešto najbolje što možemo da uradimo za sebe, a posledično i za druge.
Sandra, samo nastavi da pišeš, čekamo novi post 🙂
The coon 11.05.2014. @ 03:10
da li vi ljudi zaista postojite?